Himpunan kata-kata Hikmah

Bila engkau letih dan hilang rasa semangat,
Allah tahu betapa kamu telah mencuba sedaya upaya,
Bila tangisan mu berpanjangan dan hati mu kedukaan,
Allah telah mengira titis air mata mu,
Bila engkau rasa ketinggalan dan masa meninggalkan mu,
Allah sentiasa di sisimu
Bila engkau telah mencuba tapi tak tahu arah tujuan
Allah ada jalan penyelesaian.

2) Truly in the heart there is a sadness that cannot be removed except with the happiness of knowing Allah SWT and being true to Him. And in it there is an emptiness that cannot be filled except with the love for Him and by turning to Him and always remembering Him. And if a person were given all of the world and what is in it, it would not fill this emptiness....

3) Biar setinggi mana ombak DUGAAN melanda,
Biar seganas mana badai MASALAH menghempas,
Tanamkanlah sauh KETETAPAN HATI agar kapal tidak berganjak haluan
Biarlah badai dan ombak itu pergi begitu sahaja
Tanpa mencalarkan walau sedikit pun badan si kapal yang telah tetap haluannya......

4) Sometimes,
We must get hurt to grow
Sometimes,
We must failed in order to know
Sometimes
Our visions clear only after our eyes are washed away with tears.


5) bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu, yang menciptakan segalanya, yang menimpakan ujian, yang menjadikan sakit hatimu, yang membuat keinginanmu terhalang, serta menyusahkan hidupmu, pasti akan damailah hatimu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan sesuatu yang sia-sia, bukan Allah tidak tahu deritanya hatimu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang Allah mahukan kerana Allah tahu hati yang sebeginilah lebih mudah lunak dan mudah dekat dan akrab denganNya.

6) Brick walls are there for a reason: they let us prove how badly we want things.
Experience is what you get when you didnt get what you wanted.
<inspiring last lecture>

7) Akhowat bukan menolak cinta, cuma menjaga cinta. Akhowat tidak mengimpikan seorang suami soleh, tetapi berharap untuk menjadi yang solehah.

8) Nafsu mengatakan wanita itu cantik atas dasar rupanya, Akal mengatakan wanita cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya. Hati mengatakan wanita itu cantik atas dasar akhlaknya.
Wanita itu sendiri adalah rahsia.. ~lalalala

9) Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan masa untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu untuk tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pokok kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu membuat muda selalu dan menyediakan waktu untuk beribadat kerana beribadat itu ibu segala ketenangan jiwa.

10) Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna untuk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukti unggulnya perasaan.

11) Muslim yang berjaya mencapai tahap ihsan dalam beragama ialah Muslim yang memiliki hanya satu wajah. Tidak kira sama ada ketika bersendirian ataupun di tengah-tengah khalayak insan, perwatakannya tetap berTuhan. Dalam keluarga, dalam syarikat, dalam masyarakat, dia tidak perlu mengelirukan kawan atau lawan, kerana menjadi hamba yang berTuhan tidak pernah memenatkan.

12) Jangan perangi stress tapi fokuslah pada keinginan mahu merasai kegembiraan. Jangan perangi penyakit, tapi fokuslah pada keinginan mahu menikmati hidup yang sihat dan cergas. Jangan fikirkan cakapan buruk orang pada kita, tapi fokuslah pada keinginan mahu memajukan diri lebih dari tahap kemajuan yang telah dicapai sebelumnya oleh mereka.

13) Kita sering mahukan hari yang cerah, tapi Allah Maha Mengetahui, hakikatnya hujan perlu diturunkan. Kita sering inginkan keseronokan, jauh sekali kesusahan, tapi Allah Maha Mengetahui, kesusahan itulah yang mengajar erti kehidupan. Kita sering inginkan ketenangan, hakikatnya diri ini penuh dosa dan kejahatan, tapi manusia tak dapat lari dari kesilapan. Semua itu bukan hukuman, tapi sebagai kasih sayang Allah agar kita lebih tabah.....

14)
Allah answers our prayers in 3 ways:
  • He says YES! and gives us what we wanted
  • He says NO! and gives us something better
  • He says WAIT! and gives us the best at His own time

15) Action may not always bring happiness, but there is no happiness without ACTION!

16) Ketika Allah menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Bahunya cukup kuat untuk menopang dunia namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan.Allah memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya. Allah memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh. Allah memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya. Allah memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya. Allah memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu. Allah akhirnya, memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilamana ia perlukan. Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada.

17) It’s not what happens to you, but it’s what you do about it. It is not how low you fall but how high you bounce back

18)
Apabila kita mendapat sesuatu, kita akan kehilangan sesuatu. Tapi pastikan apa yang kita dapat jauh lebih berharga dari apa yang kita hilang.

19) "Lulus" dan "Gagal" adalah cara lama mengkategorikan seseorang. Cara baru ialah "Pengetahuan" dan"Kejahilan"

20) Hanya orang yang berani GAGAL DENGAN TERUK mempunyai harapan untuk BERJAYA DENGAN HEBAT sekiranya dia mempelajari sesuatu daripada kegagalannya itu.

21)
Do more than belong: participate. Do more than care: help. Do more than believe: practice. Do more than be fair: be kind. Do more than forgive: forget. Do more than dream: work.


22) Remember, if you ever need a helping hand, you'll find one at the end of your arm ... As you grow older you will discover that you have two hands. One for helping yourself, the other for helping others.

23) You will never know you are strong until to be strong is the only choice you have!

24) KH Rahmat Abdullah berkata:

Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu.
Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu.
Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu.
Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu.
Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu.”

0 comments:

Post a Comment